Kursbeskrivelse

Yoga Intro

Velkommen til et mini-kurs over fire uker med vår fysioterapeut Bente.

Kurs datoer:

Kurs 1: 23. 8, 30.8, 6.9 og 13.9

Kurs 2: 18.10, 25.10, 1.11 og 8.11

Kurs 3: 15.11, 22.11, 29.11 og 6.12

Det er mange forestillinger om hva yoga er.
Yoga handler om å skape ro i sinnet, og om å være i tilstede. Man må ikke være veldig myk for å gjøre yoga!

På dette mini- kurset vil du lære noe om de grunnleggende prinsippene som er med i en hver yogatime - pust, stillinger, avspenning, konsentrasjon og tilstedeværelse.

YinYoga

Velkommen til en rolig yogatime med Anette eller Lill. 
Vi beveger oss i gjennom noen myke flyter, og gode, dype yinstillinger. Ryggraden skal få bevege seg i alle retninger, og vi får en deilig åpning i de områdene hvor de fleste av oss er stramme. I yinstillingene smelter vi inn, og du bygger opp stillingene så mye som du trenger. 

I yinyoga jobber vi med bindevevet. Gjennom pust og tilstedeværelse  hjelper vi kroppen med å frigjøre spenninger og synke dypere inn i stillingene. Noen ganger (hvis du ønsker) brukes eteriske oljer for å øke kontakten mellom kropp og sinn og for å jorde, oppløfte og gi energi til kroppen. Gi deg selv en herlig start på dagen eller en deilig avslutning på dagen . 

Timene avsluttes på ulike vis med restorative stillinger, pusteøvelser, mantra, meditasjon og alltid en god avspenning.

Passer for alle.

Varighet og pris: Ta kontakt.

 

Core Yoga

Velkommen til en styrkende time med Hanne. 

Dette er en time hvor vi jobber med å styrke hele kroppen, i tillegg til å finne ro, tilstedeværelse og den dype, nærende pusten. Vi legger særlig vekt på å styrke kjernemuskulatur og skuldre. De stående stillingene består av blant annet elementer fra solhilsen, Surya namaskar. Denne timen inkluderer ikke solhilsen i sin helhet. 

Timen avsluttes med en god avspenning. Dette er et fint kurs å gå på som forberedende til vinyasa flow.

Passer for alle.

Ta kontakt for varighet og pris.

 

Vinyasa flow 

Velkommen til en mer fysisk time med Kristin eller Anette.

På denne klassen går vi i gjennom noen deilige flytsekvenser, inspirert av Ashtanga yoga og solhilsen A og B.  Pust og bevegelse synkroniseres, og vi får åpnet og styrket  hele kroppen.  Vi starter praksisen med å sette intensjon for timen.

Vi avslutter med  noen gode yinstillinger på slutten av timen hvor vi roer ned og beveger oss mer inn i stillheten. Dette er et kurs som både gir styrke, utholdenhet og ro, i tillegg til å øke oppmerksomheten på oss selv og pusten. Vi avslutter med pranayama(pusteøvelser) og/eller meditasjon og avspenning. 

Ta kontakt for varighet og pris.

Restorative Yin Yoga

Anette ønsker deg velkommen til hvilende yoga.

Dette er til et kurs der hvor vi virkelig skal slippe inn dyp hvile og ro. Dett er en meditativ time hvor vi gjør noen få stillinger som nærer kropp og sinn. Vi bruker god tid i stillingene og har fokus på pust og tilstedeværelse. Det er ingen stående stillinger.

I yin yoga strekker vi aktivt bindevevet og musklenene, og holder stillingene i flere minutter. På restorative yoga bygger vi opp stillingene og hviler. Her får kroppen muligheten til å komme tilbake i balanse, og helbredelsen skjer på innsiden av kroppen.

Dette kurset passer bra for ALLE. Også for deg som er utbrent, stresset, føler deg sliten i hverdagen eller om du bare ønsker et kurs som slipper til dyp hvile og ro. 

Passer for alle.

Ta kontakt for varighet og pris.

MediYoga mot stress

Velkommen til MediYoga med Mari. Dette passer  spesielt for deg som ønsker økt bevissthet på kropp og sinn. For deg som kjenner på økt stress og indre uro, eller for deg som bare er nysgjerrig på hva yoga og meditasjon kan gjøre med deg. Perfekt for deg som ikke har erfaring med yoga fra før.

MediYoga er en terapeutisk yogaform som er utviklet gjennom forskning i samarbeid med helsevesenet. Hensikten er å redusere stress, utvikle en bedre mental og emosjonell balanse i tillegg til økt fysisk fleksibilitet

MediYoga omfatter sammensatte øvelsesprogrammer som ved regelmessig praksis blat annet kan bidra til et roligere sinn og bedre kontakt med deg selv
MediYoga kan også brukes forebyggende for å bidra til å gi deg økt innsikt, ro, stabilitet og balanse.

Timene vil bestå av pusteøvelser, enkle fysiske øvelser i bevegelse, avspenning og oppmerksomhetstrening/meditasjon. Øvelsene skal gjøres svært rolig og innkjennende, i takt med egen pust. Alle øvelser blir spesielt tilpasset den enkelte og kan utføres liggende, sittende på stol, sittende på gulv eller stående.

Du kan lese mer om MediYoga på https://no.mediyoga.com/

Ta kontakt for varighet og pris.

Yoga for morgenfugler

Velkommen til morgenyoga. Fokuset på disse timene er å "vekke kroppen", og å gi deg energi og overskudd til å starte dagen. Vi håper at denne starten vil gi deg en følelse av ro og velvære utover dagen. Øvelsene gjør deg sterkere og smidigere, og mer tilstede. Pusteøvelser/ meditasjon gir deg ro og klarhet, og demper stress og uro.

Denne timen passer for alle.

Velkommen til en deilig start på dagen med Espen. 

Ta kontakt for varighet og pris.

Yin Yang yoga

Dette er en rolig time med flere stående stillinger hvor vi jobber med styrke, smidighet og balanse. Vi avslutter timen med rolige, gode yinstillinger og pusteøvelser/ meditasjon og avspenning.

Dette er en time som både styrker hele kroppen og samtidig gir deg ro og dyp hvile.

Velkommen til yin yang yoga med Espen.

Ta kontakt for varighet og pris.